30 d’agost 2020

L'escala versus la realitat (I)

 La velocitat a escala.

Una de les coses que trobo que s'ha de mesurar, el més bé possible, és la velocitat a la que han de circular els nostres trens per la maqueta. 
La velocitat d'un tren ha d'aproximar-se el més que es pugui a la realitat, una maqueta de trens no és una pista de Scalextric. Cada locomotora en la realitat té, o tenia, la seva velocitat màxima i la seva velocitat de treball, que és a on és més eficient el seu consum de combustible ja sigui carbó i aigua, dièsel o electricitat. També hem de tenir en compte els nombre de vagons/cotxes que arrossega i sobre tot el traçat de la via, rectes, corbes i contracorbes, rampes i descensos. La velocitat no serà la mateixa per una locomotora aïllada que una que arrosega càrrega, no és el mateix una recta plana que corbes en pujada a un port de muntanya.

La següent taula hi ha les velocitats a escala. En la primera columna està els temps que triga un tren a recorre un metre i la seva equivalència a la velocitat en la realitat. Per exemple, si tenim un tren que triga 6,22 segons en recorre un metre, vol dir que circula a 50 quilòmetres per hora.

62,40 sec5 Qm/h
31,32 sec10 Qm/h
29,88 sec15 Qm/h
15,66 sec20 Qm/h
12,53 sec25 Qm/h
10,44 sec30 Qm/h
7,83 sec40 Qm/h
6,26 sec50 Qm/h
5,22 sec60 Qm/h
4,47 sec70 Qm/h
3,91 sec80 Qm/h
3,48 sec90 Qm/h
3,13 sec100 Qm/h
2,85 sec110 Qm/h
2,61 sec120 Qm/h
2,41 sec130 Qm/h
2,24 sec140 Qm/h
2,01 sec150 Qm/h
1,96 sec160 Qm/h
1,84 sec170 Qm/h
1,74 sec180 Qm/h
1,65 sec190 Qm/h
1,57 sec200 Qm/h
1,49 sec210 Qm/h
1,42 sec220 Qm/h
1,25 sec250 Qm/h

Però el cert és que, quasi sempre, les locomotores a les nostres maquetes van més lleugeres del compte, el truc està en no passar-se de la ratlla i veure com una locomotora de vapor triga menys de dos segons a recorre un metre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada