La poderosa Gt 2 x 4/4 (Br 96).
A principis de segle passat, els ferrocarrils bavaresos (K. Bay.St.B) es van adonar que la creixent necessitat de transport de càrrega requeria la producció d'una nova locomotora, de potència adequada per remolcar trens llargs i pesats. No obstant això, aquesta necessitat va xocar amb els problemes de la xarxa ferroviària a les zones més muntanyoses, que consta de línies caracteritzades per pendents pronunciades i corbes amb un radi massa estret per ser transitat per les locomotores tradicionals.
Es va encarregar una comanda de quinze locomotores pel desenvolupament adequat a la fàbrica de locomotores Maffei a Munic. Tenint en compte la càrrega per eix permesa de 15 tones i la necessitat de transitar per corbes de radis petits, el resultat van ser les locomotores Mallet de vuit eixos. Els quatre eixos muntats al carro davanter, amb vàlvules de baixa pressió, es van muntar en un marc connectat de manera segura al marc principal. El tercer eix de cada carro va actuar com l'eix motriu. El segon eix tenia una folgança de 8 mm.
Al desembre de 1913 es va entregar la primera locomotora, la número 5751 que es va pintar de color ocre per la seva exposició a l'estació central "Rei Ludwig III" de Munic. Eren capaços de moure trens de 1000 Tm. i reduint el temps de viatge en gairebé un 50%. Es van fer dues sèries amb lleugeres diferències, la primera les locomotores numerades del 5751 a 5765 i una segona sèrie a partir de 1922 numerades del 5766 a 5775.
Malauradament l'última d'aquestes magnífiques locomotores va ser desballestada el 1952, no ha quedat cap exemplar en cap museu.
La locomotora original.
Locomotora de la segona sèrie, ja numerada com BR 96.
Foto Voba Medien
Märklin ha reproduït diferents locomotores d'aquest tipus, aquí les podem veure, fixeu-vos en les dues tonalitats diferents de color verd que hi ha. Totes tenen dues llums frontals excepte la primera que en té tres.
Foto Frits Osterthun
La meva sana intenció és tenir-les totes, una de cada color. De moment en tinc tres, l'original de color ocre (Märklin 37961) la blava (Märklin 3798) i la negra (Märklin 37966).
La veritat és que el model a escala no té la capacitat d'arrossegament que tenia la locomotora real, degut a que només té tracció en el "carro" del darrera, en el de davant giran les rodes boges. S'ha de reconèixer que són molt maques i queden espectaculars portant vagons i vagonets bavaresos d'època I, encara que la BR 96 negra també pot portar vagons de la DRG.
Les meves locomotores a falta de les dues verdes, que espero han de caure algún dia d'aquests.
Si voleu ampliar el coneixement sobre aquestes locomotores, tant les reals com les d'escala, adreceu-vos a Märklinfan Club Italia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada