25 d’abril 2020

Automotors (I)

La Fletxa vermella de la SBB (Roten Pfeile).

Un automotor és un vehicle ferroviari lleuger de tracció autònoma, és a dir, totalment diferent d'un comboi ferroviari compost de locomotora més vagons. Per entendre'ns, un metro i un tramvia són un automotor.

Faig servir el sobrenom de Fletxa vermella perquè la codificació d'aquest automotor ha variat molt des de que van ser lliurats el 1935 (com CLe 2/4) per canvis en la seva estructura, motors, etc...
1937 Re 2/4
1947 RCe 2/4
1956 RBe 2/4 i RAe 2/4

Estaven pensats per una velocitat màxima de 125 km/h i amb totes les comoditats pels viatgers. En principi només funcionaven sols, però amb el  temps es van adaptar per arrossegar una altre cotxe o vagó, o curiosament un remolc per dur esquís.

Una fotografia d'un RBe 2/4

http://www.modellbahnfreunde.ch/rollmaterial/elektrolokomotiven/category/49-sbb-rbe-2-4-roter-pfeil

Em van portar els Reis, sí a mi encara em porten coses els Reis, la fletxa vermella de Märklin amb referència 37866, la que porta remolcat un vagó. Vermell claret i de 2a classe.


Però vaig veure una fotografia que em va agradar molt, en la que no portava un vagó sinó un cotxe i vaig començar a buscar. No el vaig trobar de Märklin i la solució va ser comprar un de Roco referència 45022.



Vaig aconseguir a l'Ebay un altre Fletxa vermella, la que té el remolc porta-esquís. És la referència 33865 i és delta, s'ha de digitalitzar. El seu vermell és més intens i és de 3a classe.


Podeu veure aquest automotor circulant per l'envejada maqueta d'en Jaume U.

Hi var haver-hi i encara existeix, l'automotor RAe 4/8 conegut com a "Churchill" perquè va portar al primer ministre britànic a través de Suïssa l'any 1946. No deixava de ser dues fletxes vermelles "enganxades". Mai va ser pensat com un automotor convencional per viatgers, sinó com un tren per a ser llogat, portava 28 taules de quatre places per un total de 112 convidats i un mini-bar al centre del vehicle. Podia agafar els 150 Km/h però per tenir una velocitat de creuer confortable ha d'anar a uns 100 Km/h. (Font Wikipedia).

(Foto Wikipedia)

Aquest automotor a escala H0 l'han fet tant Lemaco com Fulgurex, és a dir, unes peces extraordinàries a un preu d'acord amb la seva gran qualitat. Evidentment no la tinc.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada